Forsiden Foredrag Rejse 2017 Foreningsbladet Årbogen Bestyrelsen Kontakt Links

gennemføres to gange:

Hamburg

1.-5. maj 2017 og igen 4.-8. sep. 2017

Beskrivelse: Turen går til Lubusz regionen i det vestlige Polen. Et område der er præget af mange søer og skove. Store dele af Lubusz regionen har tidligere hørt under Preussen og Tyskland. Rejsen byder på både kulturelle og historiske oplevelser i området. Vi skal blandt andet opleve: En vinmark, hvor vi smager på den polske vin - se omgivelserne og spise frokost ved en tidligere russisk kaserne - se det tyske forsvarsanlæg Ostwall fra 2. verdenskrig. Desuden besøges byen Lagow, som har fæstningsmure fra det 15. århundrede, samt en Johanniterborg. I Swiebodzin skal vi se den største Jesus statue i Europa. Statuen er 36 meter høj og blev indviet i 2010. I den lille by Rokitno besøges den gotiske kirke, der er et meget kendt pilgrimssted for polakker. Kirken byder bl.a. på et ikon af den hellige Jomfru Maria. På udturen besøges Greifswald og den store klosterruin Eldena. Klosteret i Eldena var et af de 6 datterklostre, som var grundlagt af Esrum Kloster. På hjemturen planlægges et besøg i den flotte barokkirke i Neuzelle samt ”mønsterbyen” fra DDR tiden, Eisenhüttenstadt; tidligere Stalinstadt. Vi bor alle 4 nætter i byen Skwierzyna - også kendt ved den tyske betegnelse som Schwerin ved Warta- floden – på Hotel Domnad Rzeka. Et 3-stjernet hotel beliggende ned til floden Warta og 5 minutters gang fra lokalt centrum. Hotellet har egen have samt restaurant, bar og Wi-Fi. Værelserne der ligger på I sal er alle udstyret med tv, bad/toilet, men uden elevator. Pris pr. person i delt dobbeltværelse. Kr. 3.625 (Enkeltværelsestillæg kr. 560). Prisen inkluderer: - Bustransport i 4* turistbus med Ørslev Rejser. - 4 x overnatning - 4 x morgenbuffet - 1 x morgenbuffet på færgen på udrejsedagen, - 3 x frokost heraf en lettere med vinsmagning - 3 x middag på hotellet - 1 x grillarrangement med harmonikaunderholdning - 1 x aftenbuffet med drikkevarer ad libitum på færgen på hjemrejsedagen. - Samtlige entreer iht. program. Guide på turen er: Historikeren Bente Thomsen, der har polsk som bifag. Sammen med sin mand, Kaj Madsen, har hun for nylig skrevet bogen: ”Esrum klosters døtre”. Kaj Madsen vil også bidrage med faglige indslag på turen. Det samme vil Tom Sinding fra Museumsforeningen. En polsk lokalguide vil desuden assistere på dag 2, 3 og 4. Tilmelding til:  Elisabeth Thorsen. Tlf. 24 21 79 82. Mail: Klik her
Lubusz Lagow Swiebodzin Eldena Klosterruin Neuzelle Hotel Domnad Rzeka Skwierzynas våbenskjold Lubusz’ skjold og flag

Bemærk: Billederne i højre side fungerer som links til

hjemmesider, hvor mere information kan opnås.

Udsolgt