Forsiden Foredrag Rejse 2017 Foreningsbladet Årbogen Bestyrelsen Kontakt Links

Museumsturen til urg

Halland

27. aug 2016

Turen gik over Hallandsåsen til Skottorps Slot, hvor vi fik en guidet tur inde i slottet. Skottorp slot er tegnet af Necodemus Tessin d.æ. 1670. Det var her Carl XI blev gift med Christian V’s søster, Ulrika Eleonora, den 6. maj år 1680. I 1829 blev slottet ombygget til et empireslot og betragtes i dag som et af de bedst bevarede empireslotte i Sverige. Næste stop var ved Skummeslöv Kirke, som er en af Hallands ældste kirker. Den er romansk og de ældste dele går tilbage til 1100’tallet. Slægten Brahe har her et gravkammer med en gravsten fra 1416. Alteropsatsen er en kopi af en altertavle fra middelalderen som blev solgt 1869, døbefonden er fra 1100’tallet, og her er også træskulpturer fra 1500’tallet. Frokosten blev indtaget på Skoggaby Golfklub. Næste stop efter frokosten var ved Bollaltebygget, der er en firlænget gård fra 1700’tallet, hvor man beså gården og dets inventar samt den tilhørende skvaltkvarn, der som navnet angiver er drevet af vand. Eftermiddagskaffe, blev indtaget i Majenfors Solhagen Restaurant-Cafe, som serverede kaffe med vafler og syltetøj. Efter kaffen fortsatte turen til Våxtorps kirke, der er Hallands eneste kirke i trappegavlsstilen, som er et tegn på den danske inflydelse. Den ældste del af kirken er fra 1200’tallet. Udvendig er den meget speciel, med et tårn i hele kirkens brede og med en karnap på tårnet. Turen sluttede ved Lungnarohøjen, som er en gravhøj fra yngre bronzealder. Da man gravede højen ud i 1926-27, var der under en røse en 8 meter lang stensætning i form af et skib. Det var den første skibsgravsætning i en bronzealderhøj fundet i Sverige.  Her blev der serveret øl og vand. Efter denne begivenhedsrige dag gik turen hjemad til Helsingborg, hvor Ingrid og buschaufføren sagde farvel, og og Elisabeth og de øvrige deltagere tog færgen hjem til Helsingør.
Elisabeth Thorsen Ingrid Dora Jarnbjer
Planlægning, tilrettelæggelse og gennemførelse:
TAK TIL ALLE , DER DELTOG I TUREN OG TIL INGRID OG ELISABETH FOR PLANLÆGNING, TILRETTELÆGGELSE OG GENNEMFØRELSE AF TUREN.